سؤال وجواب مع مصطفى فتوح – الجزء الثالث

الممثل السابق لطلاب كلية الهندسة في ضيافة إنسايدر جامعة النيل – الجزء الثالث



  • المرحلة الثالثة: سؤالين.
  • الموضوع: اختصاصات ممثل طلاب الكلية في اللوائح والقوانين والإختصاصات الفعليَّة على أرض الواقع بالتنسيق مع رئيس الأكاديميين.

 

  • السؤال الأول: ما هى اختصاصاتك كممثل لكلية الهندسة بإتحاد الطلبة كما تنص اللوائح والقوانين؟

ال Bylaws بتعتبرني “صندوق شكاوى”، وأنا مش فاهم إزاى ال Bylaws في منصب Critical زى ال School Representative يبقى مهمش بالطريقة دي وبلا صلاحيات، كل منصب ليه Responsibilities و Power إلا ال School Representative. ال Bylaws بتطلب مني إني أوصل صوت الطلبة للإتحاد تحديداً ال Head of Academics ولو في شكوى أوصلها ليه، ولازم أوفر وقت لو حد عايز يتكلم معايا عن حاجة Personally، أنا مطالب بده، وعامة اشتغل على إن كل الناس تبقى مبسوطة وصوتها واصل، فمافيش أي نوع من أنواع المسئوليات، حتى أنا مش مطالب ك Bylaws إن أعمل حاجة زى ال Awareness Session اللي حصلت لل Freshmen دي، دي ممكن تبقى تبع ال Community Service مثلاً لكن مش أنا. ولكن مع ذلك أنا شفت إن الناس مانتخبتنيش وإدتني 60% من الأصوات عشان أشتغل في الآخر “صندوق شكاوى”، مانحط الصندوق أسهل.

 

  • السؤال الثاني: ما الفرق بين إختصاصاتك كممثل لكلية الهندسة وإختصاصات رئيس الأكاديميين؟

ال Head of Academics دايماً بيتقال إسمها منتقص لإنها ال Head of Academics & Development، فهى إن أطور حاجات في ال School وأعمل مسابقات و Challenges و Studying Arena و Studying Platform، كل الشغل ده تبع ال Academics، أنا أصلاً ال Bylaws  مش طالبة مني إن أكون Executer بأي شكل من الأشكال، طالبة مني إني أعمل Reports، فلو هنرجع لل Bylaws هبقى قاعد مابعملش حاجة غير إني برفع شكاوى وإهتمامات و أعمل Report عن الأحداث المهمة اللي بتحصل في الكلية وال Head of Academics هو اللي بي Operate على أرض الواقع كل حاجة. في الحقيقة، أنا شفت إن ده شيء مش عملي إن أقعد أتفرج، فأنا كنت متفق مع ال Head of Academics في البداية إنها مسئولة بالجزء الأكاديمي زى ال Trees وال Courses وأنا أشتغل هلى جزء ال Development، فعملت ال Studying Platform وال Robotics Arena زي ما وعدت الناس، كنت بحاول أوفر الدعم لكل الناس من ال Union، دايماً موجود لو الناس محتاجين حاجة زى Extra Sessions، دورت على حد يراجعوا معاه وظبطنا Session وحجزنا ال Room، وحاجات زي ال Awareness Session والكلام ده.