سؤال وجواب مع مصطفى فتوح – الجزء الثاني

الممثل السابق لطلاب كلية الهندسة في ضيافة إنسايدر جامعة النيل – الجزء الثاني



  • المرحلة الثانية: 3 أسئلة.
  • الموضوع: دور ممثلي الأقسام بكلية الهندسة وعلاقتهم ب “فتوح” كممثل عام للكلية ذاتها وفكرة إنشاء نادٍ خاص لكل قسم داخل الكلية.

 

  • السؤال الأول: ما هو دور ممثلي الأقسام بكلية الهندسة في ظل وجودك كممثل عام لكلية الهندسة بإتحاد الطلبة؟

خلينا نتفق على حاجة، إحنا عندنا 6 Majors في هندسة، واحد بس يفكر ل 6 Majors ولا نجيب 6 Major Representatives يفكروا مع ال Engineering Representative فيبقوا 7 Representatives بيفكروا؟ خصوصاً إن كل واحد متخصص في Major وأنا عندي فكرة عامة عن ال School of Engineering، فكده هيبقى عندي أفكار أحسن عن لما أبقى بفكر لوحدي ومش قادر أسمع كل الأصوات من كل الدفعات، والكلية عددها بيكبر، لحظة الإنتخابات كان في 535 طالب في هندسة، النهارده بتكلم في حوالي 800 طالب أو أكتر من كده، وكمان بقى في Major مفتوح جديد في الجامعة وماحدش يعرف عنه أى حاجة، وهو Architecture Engineering، فبالتالي ده سبب مهم إن لازم يبقى في Representative لكل Major، أنا هعرف معلومات إزاى عن Major لسه مفتوح؟ ولازم نسقط فكرة المركزية، لإنها حاجة سيئة جداً، وفكرة إن يبقى Central Mind بيفكر في كل حاجة بيخلي في بيروقراطية شديدة إحنا في غنى عنها. دلوقتى لو عندك مشكلة، بدل ما هيحلها فرد، هيحلها عدد كبير من خلال Club كامل بيساعدك و Representative بيساعدك و Student Union كمان بيساعدك. ممكن يبقى عندي Framework إننا نعمل Workshops و Events، أكيد ماعنديش القدرة أنفذ Workshops و Events ل 6 Majors، فالأوقع والأفضل إن أوزع ال Tasks على ال Major Club Heads وتبدأ ال Clubs تشتغل، وده هيحسس الناس بقيمتها في ال Student Body وإن كل واحد صوته واصل من أول ال Freshmen لغاية ال Seniors في أى Major.

 

  • السؤال الثاني: هل يوجد نادي لكل تخصص من التخصصات الخمس داخل كلية الهندسة؟

حالياً في Club لكل Major ال Head بتاع ال Club هو ال Major Representative، ولتوضيح اللبس الموجود، في Electrical Engineering Club بيجمع بين Computer و Communication عشان الناس ماتفصلش مابينهم، فإحنا عندنا 5 Clubs لكل Major في Engineering. الفكرة بدأت جديد، و Civil Engineering Club كان ليه السبق.

 

  • السؤال الثالث: لماذا لا يوجد نشاطات لتلك النواد على أرض الواقع؟

ال Clubs لسة بادئين في الموضوع، أول activity اتعملت كان من ال Club اللي ليه سبق أصلاً في الفكرة وهو ال Civil Engineering Club طلعوا رحلة لموقع “مدينة العلمين الجديدة” ودي تعتبر أول ثمرات الموضوع، وهما في النهاية أصحاب فكرة ال Engineering Club ده، عشان كدا قلدنا منهم حتى ال Bylaws عشان يبقى دستور موحد على كل الكلية. وأنا شايف ال Impact الحقيقي تقدر تقوله من ال Orientation Sessions  بتاعة السنة الجديدة، وده لا ينفي إن ال Clubs دي هتطلع شغل في الفترة دي.

وأرجع أقول إن فكرة ال Club إنه لا يخضع لسلطتي ولا أتحكم فيه وماليش أمر عليه، ودي حاجة مهما جداً، وهي إن أنا مش هجبر Major و Club يتحرك إلا لو الناس اللي في ال Club حركوا ال Club  وال Club President وهما اللي عليهم المسئولية لإن هما اللي إنتخبوه، فلما ال Club Majors تعمل activity و Club معين معملش، في الحالة دي ماتبقاش غلطتي، تبقى غلطة الراجل اللي وثقتوا فيه اللي ساعدته عشان أوصل وأنفذ طلبكوا، بعد كده أنا ماليش دعوة، ومن المصلحة العامة إن مابقاش مسيطر على كل حاجة، لإن في الآخر لو أنا مسيطر على كل حاجة هتلاقي 5 Clubs ب Flavor فتوح، وده مش المطلوب.