سؤال وجواب مع محمد أبو شهبة

عضو الفريق الإعلامي بإتحاد الطلبة في ضيافة إنسايدر جامعة النيل



بطاقة التعارف:

الإسم: محمد أبو شهبة.

الكلية: كلية الهندسة، دفعة 2015.

التخصص: الهندسة الصناعية.

المنصب داخل الجامعة:

Member in Student Union Media Team / President of Music Club

● الموضوع:

الخلاف الواقع بين الفريق الإعلامي بإتحاد الطلبة وفريق مسرح الجامعة والذي نتج عنه مشادات في الجمعية العمومية التي عقدها إتحاد الطلبة يوم الأربعاء 27/2/2018.

● السؤال الأول:

ما رأيك في إتهام “فريق المسرح” لكم كـــــ”الفريق الإعلامي بإتحاد الطلبة” بأنكم طلبتم مقابل مادي لتنفيذ بعض التصميمات الخاصة بهم؟

الموضوع بإختصار إن “محمود سباعي” راح إتكلم حد من الـــــ Designers من الـــــ Student Union Media Team عشان يعملوا Design، فالـــــ Designer قاله Paid ولا Not Paid، فقاله Not Paid عشان انت Student Union، فقعد يماطل معاه شوية وعمله Design بس مش حلو، وقاله لو عايز أحسن من كده تدفع تمن الـــــ Design. طبعاً الكلام ده مش رسمي والـــــ Head of Media Team “باسم منصور” مايعرفش عنه أى حاجة، فلما اطلب من “باسم” بشكل رسمي، تواصل مع حد من الـــــ Designers وعمل فعلاً Design للـــــ Theatre Team. اللي حصل إن لما “عبد الرحمن أبو العلا” – وهو صاحبي وكل حاجة – قام في الـــــ Student Union General Assembly Meeting، قال إن الـــــ Media Team طلب مننا فلوس عشان يمشلنا الشغل، فإتفهم إن الموضوع له علاقة بالتلاتة المؤسسين لـــــ Student Union Media Team وهما “باسم منصور” و “عبد الرحمن سمير” وأنا “محمد أبو شهبة”. فلما قعدنا مع “أبو العلا” و “سباعي” وإتكلمنا معاهم، فهمنا إن ماكنش قصدهم. وكان “سباعي” بيتكلم في جزء ماكنش فاهمه ولكن فهمه دلوقتي، ويكمن ناس كتير في الجامعة مش فاهمة الجزء ده، إن المتطوع في الـــــ Media Team بيتطوع بمجهوده وخبرته ووقته، ولكن مش بيتطوع بالـــــ Gear بتاعه، كون إنه يستخدم الـــــ Gear بتاعه فده شيء يرجعله، ولكنه مش ملزم بأي شكل من الأشكال إنه يستعمل الـــــ Gear بتاعه في الشيء اللي بيتطوع فيه. لإن الـــــ Gear زى أى Machine في الدنيا بتستهلك وبتحتاج تجددها، ففي حالة الـــــ Cameras لما بتشتريها بيبقى فيها Counter بيعد هى صورت كام صورة، فكل ما تصورة عدد صور أكبر، كل ما سعرها في السوق بيقل، لإن ده بيحدد مدى إستهلاكك للـــــ Camera. فمثلاً Camera صورت 5,000 صورة ماتبقاش زى Camera صورت 20,000 صورة ومايبقوش زى Camera صورت 50,000 صورة ولا التلاتة يبقوا زى Camera صورت 100,000 صورة. لما شخص بيشتري Camera، متوسط أسعار الـــــ Camera الـــــ Professional بتتراوح بين 20,000 جنيه و 30,000 جنيه، وعشان تشتري Lens تكون Professional بيبدأ سعرها من 15,000 جنيه وصولاً لفوق الـــــ 20,000 جنيه، فبالتالي انت بتتكلم في أرقام، لإن حد مستثمر في Gear دافع فيها رقم كبير، فماينفعش يبقى متطوع ويهلك الـــــ Gear بتاعه، فبالتالي المصورين في الـــــ Media Team مابيستعملوش الـــــ Gear بتاعهم في Student Union Events، دايماً بيتأجر الـــــ Gear من الـــــ Rental House ويتجاب منه بطاقة ضريبية تتسلم للـــــ Student Union. وعايز أوضح في النهاية إن المشكلة مش من الناس البتصور لإن ده سمعة في النهاية، ولكن المشكلة كانت في الجزء الخاص بالـــــ Designs.

  • السؤال الثاني:

هل يطلب المصممين بـــــ الفريق الإعلامي بإتحاد الطلبةمقابل مادي من الكيانات التابعة لإتحاد الطلبة وإلا تُنفذ التصميمات بجودة ضعيفة؟

لأ طبعاً، طالما هو في الـــــ Student Union Media Team فبينفذ المطلوب منه، وحالياً بيتم التواصل مع الـــــ Designer صاحب الواقعة والـــــ Head of Media Team هيتعامل مع الموضوع. ولكن الـــــ Media Team في الأساس وظيفته إنه يسد إحتياجات الـــــ Student Union Heads ومش مطالب يساعد الـــــ Clubs أو أى حد تاني. وفي النهاية الـــــ Media Team موجود لخدمة الـــــ Student Union بأعلى كفاءة ممكنة، ومواقف سوء التفاهم ده هتنتهي إن شاء الله في أقرب وقت.

  • السؤال الثالث:

ما رأيك في إتهام اللجنة الأكاديميةأيضاً لكم على غرار فريق المسرح؟

الـــــ Head of Academics Team نفى إن الكلام ده حصل، وقررنا إننا هنجتمع مع الـــــ Academics Team ونفهم الموضوع. لإن لازم يبقى في طرق رسمية للتواصل، فيبقى التواصل بين الـــــ Head of Academics Team والـــــ Head of Media Team، وده مش مبرر في النهاية، ده غلط وهيتم التعامل مع الموضوع ده. ولما بيتواصل الـــــ Head of Academics Team مع الـــــ Head of Media Team الشغل بيتعمل أو بيتقالهم إن مافيش حد يخلص الشغل لما بيبقى الـــــ Media Team مشغول وده خارج إرادتنا.

ولما اتكلمنا مع الـــــ Head of Academics Team طلع إن هما طلبوا فعلاً بطريقة رسمية ولكن ماكانش في وقت إن الحاجة تخلص، وده كان السبب إن الـــــ Academics Team متضايقين لإن الشغل ماخلصش في النهاية.